„Já snad v životě žádnou práci neseženu,“ ulevil si Karel. Společně s kamarádem Jirkou seděl ve své oblíbené restauraci a soukal do sebe jedno pivo za druhým.
Jindy příjemné konverzace dnes měly o něco ponurejší nádech. Karel již 8 měsíců neúspěšně hledal zaměstnání. Denně pročítal inzeráty. Rozeslal tuny životopisů. A výsledek? Téměř nikdo jej nepozval na přijímací pohovor. A když ano, skončilo to obligátní větou: „Tak mi se vám možná ozveme.“
Žádného telefonátu od zaměstnavatele se však nedočkal. A tak se obrátil s prosbou o radu na svého kamaráda Jirku. Věděl o něm, že se dobře orientuje v moderních technologiích. Díky tomu neměl o práci nikdy nouzi.
My si nyní přiblížíme jejich schůzku. Povíme si, jaká moudra se dozvěděl a co si z toho vzal.
Blogováním ukážeme potenciálním zaměstnavatelům, že jsme experti v oboru
„Představ si, že máš na starosti výběr zaměstnanců v nějaké firmě,“ rozpovídal se Jirka. „Řekněme, že právě hledá webmastera, který by předělal staré webovky do nového designu. Na stole se ti válí 30 životopisů. Najednou si všimneš, že se mezi nimi nachází i jeden, jehož blog o tvorbě stránek jsi v minulosti navštívil. Naučil jsi se tam něco, co jsi sám neznal, takže víš, že ten člověk tomu setsakramentsky rozumí. Co se ti v takové situaci prožene hlavou?“
„Vzhledem k tomu, že o vytváření webů vím málo, stálo by mě hodně úsilí vybrat nejlepšího kandidáta. Kdyby se mezi nimi nacházel někdo, od koho jsem se už něco i sám naučil, rozhodně bych si ho zařadil do užšího výběru. A řekl bych, že by měl hodně slušnou šanci ten flek nakonec dostat.“
„Přesně tak uvažuje mnoho personalistů,“ souhlasil Jirka. „Měj na paměti, že musí obsazovat nejrůznější pozice. Přitom nemohou všemu rozumět stejně dobře jako experti z daného oboru. Pokud o někom předem ví, že by svou práci zvládal na jedničku, zatímco u jiných si to nejsou schopni ověřit, ten první má velkou výhodu.“
„Na tom určitě něco bude,“ souhlasil Karel. „Pokud se rozhodnu do toho jít, poradíš mi, jak s blogováním začít?“
„Máš na výběr hned z několika cest. Zatímco některými z nich si akorát zaděláš na problémy v budoucnu, existuje poměrně snadný způsob, jak docílíš toho, aby ti vše fungovalo podle tvých představ. Přesný postup si můžeš přečíst v článku Jak a kde vytvořit blog s vlastní doménou.“
Blog nám poslouží jako online životopis
Karel si vzal tyto rady k srdci a založil si blog. Ačkoliv již věděl, že díky němu zvýší šance na získání zaměstnání, rozhodl se zeptat Jirky, zdali by mu poradil, jak celý proces ještě zefektivnit.
„V tuto chvíli by ses měl snažit, aby si tě někteří zaměstnavatelé našli sami,“ rozpovídal se Jirka. „Dřív, než jim pošleš životopis.“
„Počkej, to nefunguje tak, že jen podají inzerát a čekají, až jim zájemci pošlou své životopisy?“ podivil se Karel.
„Ve většině případů ano. Ovšem existují výjimky,“ uvedl své předchozí tvrzení na pravou míru Jirka. „Na každé místo se hlásí velké procento lidí, kteří se na něj vůbec nehodí. Prostě to zkouší. To nutí personalisty, aby si sami vyhledávali talenty.“
„Rozumím. Ale jak mi můj blog pomůže k tomu, aby našli právě mě?“
„Vytvoř si v rámci blogu stránku se svým životopisem. Vysvětli na ní, o jaké nabídky práce máš zájem. Pomůže ti to hned dvakrát. Poprvé, když tvoji čtenáři budou chtít vědět něco více o autorovi článků. Mezi nimi se mohou nacházet potenciální zaměstnavatelé. Je to jen věc čísel a statistické pravděpodobnosti – větší návštěvnost znamená vyšší šanci, že na tvůj životopis narazí někdo, kdo by si tě mohl najmout. Ale zejména ti to dopomůže k tomu, aby si tě našli v Google ve chvíli, kdy budou obsazovat nějaký post, na který by ses hodil.“
Karel tedy vytvořil na svém blogu stránku se životopisem. Přidal na ní dobře viditelný odkaz do horního menu. Navíc nainstaloval plugin Yoast SEO, který mu pomohl zlepšit takzvané on-page SEO faktory. Díky nim se nyní jeho stránka zobrazuje na vyhledávatelných pozicích v Google a na Seznamu.
Kreativci využijí blog jako portfolio
Každý, kdo podobně jako Karel hledá práci v kreativním oboru, snadno využije svůj blog pro prezentaci portfolia.
Jak to konkrétně může vypadat?
- Fotografové si vystaví ukázky svých nejpovedenějších kousků.
- Programátoři se pochlubí se softwarem, který vytvořili či na jehož vývoji se podíleli. Pokud nakódovali nějaký bezplatný skript, uvedou i odkaz pro jeho stažení. Potenciální zaměstnavatelé si tak mohou udělat velmi dobrou představu, co od nich očekávat.
- Webmasteři zveřejní screenshoty webů, jež vytvořili. Popřípadě přidají i odkaz.
- Ti, kteří vyrábějí věci ze dřeva, kovu či jiných materiálů, si svá díla nafotí a ukážou je světu prostřednictvím svého blogu.
- V podstatě kdokoliv, kdo již pro někoho pracoval, se může touto formou pochlubit s výsledky své práce.
Karel se zabýval přestavbou koupelen. Ze starých a ošklivých dělal nové, moderní. Se souhlasem majitelů si pořídil fotografie a nahrál je na svůj blog. Kromě toho sdílel odkazy na ně na sociálních sítích. Zejména na Facebooku, který stále platí za nejnavštěvovanější a také na Pinterestu. Ten se zaměřuje na fotografie, a tak Karlovi nečinilo žádný problém se zde prosadit.
Netrvalo dlouho a našel ve své e-mailové schránce pozvánku na pohovor. Ozval se mu majitel jedné menší firmy, jež se zabývá přestavbami koupelen. Hledal na internetu inspiraci, jak zlepšit svou nabídku. Narazil na Karlovy fotografie a výsledky jeho práce jej nadchly. Řekl si, že takového člověka by ve firmě potřeboval, a proto se jej rozhodl oslovit.
Karel úspěšně absolvoval přijímací pohovor. Nyní již několikátým měsícem pracuje. Dělá to, co jej baví a zároveň si slušně vydělává.