Pracovní pohovor symbolizuje důležitou událost v kariérní dráze každého z nás. Vůbec poprvé se totiž setkáte se svým potenciálním zaměstnavatelem, nadřízenými i kolegy, a proto je důležité na ně udělat ten správný první dojem. Obrázek si o vás ostatní budou tvořit již při vstupu do dveří, proto nezapomeňte na vhodné oblečení, doplňky a především úsměv na tváři. V tomto článku vám prozradíme, jak se obléct na pracovní pohovr.
Vždy si zjistěte informace o dané firmě
Jak se připravit na pracovní pohovor? Nejprve si zjistěte dostatek informací o společnosti jako takové. Z webových stránek a prezentace firmy na sociálních sítích lze mnohdy poznat, jaká kultura ve společnosti vládne. Zda dávají přednost formálnímu oblečení, nebo se u nich striktní dress code jednoduše nenosí. I kdyby však na všech fotkách byly zaměstnanci v džínách, měli byste na pracovní pohovor vždy přijít alespoň o jednu úroveň lépe oblečení.
Zároveň je důležité, abyste se ve zvoleném oblečení cítili příjemně a aby outfit dostatečně vyjadřoval vaši osobnost.
Vezměte v úvahu pracovní pozici
Jinak se oblékne člověk, který se uchází o post marketingového ředitele, jinak naopak člověk ucházející se o pozici prodavače v obchodě s potravinami, kde outfit nehraje příliš velkou roli.
Rozdělili jsme pro vás jednotlivé dress code do tří kategorií podle typu pracovních pozic. U každé z nich vám přitom prozradíme, co se hodí a co naopak raději nechat v šatní skříni.
Vedoucí a manažerské pozice
Pokud se ucházíte například o pozici ředitele, vedoucího nebo manažera ve společnosti, vždy sáhněte po opravdu formálním oblečením. Ženy si mohou obléct elegantní pouzdrové šaty, kostým a uzavřené lodičky. Muži by poté měli sáhnout po obleku včetně kravaty a uzavřené obuvi.
Úřednické pozice, asistentky, veřejné a finanční instituce, pozice ve školství
V takovém případě pro vás bude ideální dress code pojmenovaný jako business casual. Ženy mohou sáhnout jak po pouzdrových šatech ši kostýmku, tak i sukni s halenkou či košilí a sakem. Vždy volte uzavřené lodičky a vše doplňte slušivými doplňky. Pro muže budou ideální formální kalhoty, košile s dlouhým rukávem a sako či svetr. Kravata není nutná, nezapomínejte však na uzavřené boty a doplňky – například náramkové hodinky.
Pozice v reklamních a digitálních agenturách, IT pracovníci, kreativci, pracovníci zákaznické podpory
U poslední skupiny zaměstnanců je již dress code poměrně uvolněný. Ženy si mohou obléct kalhoty, sukni, šaty i tuniku. Lodičky nejsou nutné, mohou sáhnout i po balerínách či mokasínách. Muži poté využijí sportovnější saka, košile, polo trička a tmavé i světlé kalhoty.
Čemu se rozhodně vyvarovat
Existuje několik věcí, kterým se při pracovním pohovoru rozhodně vyvarovat. Patří mezi ně především hodně vyzývavé oblečení, například v podobě hlubokých výstřihů, krátkých sukní nebo třeba průsvitných materiálů. Pokud chcete vyrazit v džínách, a firemní kultura to umožňuje, nikdy nesahejte po těch roztrhaných.
I když vyrážíte na pracovní pohovor v létě a venku je opravdu horko, neobouvejte si sandály. Zároveň se vyhněte kraťasům a tílkům. Nehodí se rovněž trička s nevhodnými nápisy či obrázky.
Před cestou by se měly dámy ujistit, že jejich ruce a především nehty jsou udržované a není na nich oprýskaný lak. Zároveň líčení by měly volit spíše decentní – výrazné oční stíny nebo rtěnky se na pracovní pohovor nehodí.
Oblečení a boty musí být čisté
I když oblečení a obuv na pracovní pohovor vyladíte sebevíc, nezapomeňte na to, aby byly jednotlivé kousky čisté. Věřte nebo ne, personalisté se mohou dívat i na takovou věc, jako je vaše obuv a pokud bude celá od bláta, moc dobrý první dojem pravděpodobně neuděláte. Rovněž si dejte pozor, abyste na košili či šatech neměli flek od nějakého jídla či pití.
Nezapomeňte na doplňky
Šaty sice dělají člověka, ale doplňky jsou opravdu důležité. Jejich výběru proto věnujte dostatečné množství času. Volte spíše decentnější a jemné kousky, které nebudou budit příliš mnoho pozornosti, ale zároveň budou perfektně ladit s celkem.
Dámy mohou sáhnout například po drobných peckových náušnicích, jemném řetízku a hodinkách. Pánové poté pravděpodobně zůstanou především u hodinek. Pokud nosíte snubní prsten, můžete si jej pochopitelně vzít také.
Navoňte se příjemným a nevtíravým parfémem
Oblečení a doplňky máme vyladěné k dokonalosti. Teď už jen zbývá decentní líčení, účes pro ženy a můžete skoro vyrazit. Poslední třešničkou na dortu jsou parfémy. Nezapomeňte se navonět, ale zároveň to s množstvím parfému nepřehánějte, aby to ostatním nebylo nepříjemné.
Volte lehčí parfémy na běžné denní nošení, které jsou nevtíravé a jste na ně zvyklí. Pokud se totiž vy sami budete cítit dobře, uděláte také dobrý dojem na personalisty a budoucího zaměstnavatele. Hodně štěstí.
Mohlo by tě zajímat
- Hledáš práci v Olomouci? Podívej se na naši nabídku práce.
- Sleduj nás na Facebooku.
- Sleduj nás na Instagramu.
- Pořiď si parfémy a hodinky v našem e-shopu.