Rozhovor pro Ziarul Financiar

Rozhovor pro Ziarul Financiar

Píše se o nás v Ziarul Financiar! Rumunský největší finanční newspaper ZF ve spolupráci s Ecosistemul marketplace eMAG oslovil naši country managerku Brînduşu Maskovou a natočil s ní rozhovor, který byl publikován na sociálních sítích a následně také v tištěné verzi těchto finančních novin. Naši kolegyni vyzpovídala Ioana Matei a zajímala se mimo jiné o to, jak se naše kolegyně k nám dostala, jak se jí v Česku líbí, jak se jí líbí u nás v Brasty a také ji samozřejmě zajímalo, jak se nám daří na rumunském trhu a jak nás napadlo spustit prodej v Rumunsku.

A jak se nám daří? Daří se nám skvěle! Stále rosteme a to je moc dobře. Za loňský rok jsme v Rumunsku dosáhli obratu 3 milionu Eur. V Rumunsku vidíme velký potenciál a rádi bychom i letos v této zemi „bušili“ do marketingu, jak to jen půjde. Chceme se stát jedničkou mezi online prodejci parfémů a kosmetiky nejen v Česku ale i v dalších zemích EU a Rumunsko je právě jednou z těchto zemí.

V současné době působíme na trhu v 10 zemích EU. Na rumunský trh vstoupilo Brasty roku 2016, a to jak prostřednictvím online obchodu, tak prostřednictvím tržní platformy eMAG. „Rumunský trh je trh s velkým potenciálem a myšlenka přijít sem se ukázala jako skvělý nápad,“ uvedla Brînduşa Maskova, country managerka Brasty.ro, v posledním vydání ZF ve spolupráci s Ecosistemul Marketplace eMAG. „Ve srovnání s jinými zeměmi bych řekla, že zde je velmi žádaná kosmetika – výrobky pro péči o pleť, tělová kosmetika, vlasová kosmetika a především parfémy ale samozřejmě úspěch slavíme i se šperky a hodinkami. Ve srovnání s trhy v Německu, Polsku, na Slovensku a v České republice však nezaznamenávám příliš velký rozdíl.“ Tolik naše kolegyně k rumunskému trhu.

My ještě můžeme dodat, že nejprodávanějšími produkty na rumunském trhu jsou parfémy. Poté následují šperky, hodinky a kosmetika. Kosmetika pro péči o vlasy je ve srovnání s kosmetikou pro péči o pleť úspěšnější. Hodnota objednávek se liší a liší se v závislosti na ročním období. Například ve špičkách, jako je Black Friday, ve vánočním období nebo na Valentýna, jsou v jedné objednávce minimálně 3 produkty a hodnota objednávky může překročit i 3500 Kč (600-700 lei). Najdou se však také objednávky, které obsahují více produktů za nižší hodnotu, ale trend hodnoty objednávek je rostoucí.

Pokud jde o dopad pandemie na podnikání, tak u nás došlo k významnému nárůstu:„Tržby se od začátku pandemie v tomto období zvýšily o 40 – 45%; také se zvýšil počet objednávek s platbami kartou, které v Rumunsku dříve nebyly příliš populární. To nám pomohlo zjednodušit administrativu a procesy potřebné pro přepravu.“

EMAG je rumunskou obdobou Amazone. Díky tomu mohou na tomto portále prodávat e-shopy své produkty. Na marketplace eMAG vstoupilo Brasty.ro v roce 2016: „Vstupovali jsme krok za krokem, byla to poměrně obtížná cesta k integraci do eMAG, protože jsme společností z České republiky, která odesílá zásilky z České republiky. Společnost eMAG měla poměrně přísné podmínky, jako je mít sídlo a sklad v Rumunsku. Nakonec nás Rumunsko přivítalo s otevřenou náručí a my jsme se ujistili, že naši zákazníci nepocítili žádnou překážku v tom, že dodáváme zboží z Česka. Povedlo se nám vše zprocesovat tak, že dostáváme naše výrobky vždy včas – jako bychom měli sklady v přímo v Rumunsku.“

V roce 2020 dosáhly celkové tržby Brasty přibližně 15 milionů Eur, z čehož je Rumunsko na třetím místě, pokud jde o podíl na prodeji ve srovnání s ostatními zeměmi. Dalšími zeměmi na špičce, co se týká obratu, jsou Česká republika (a Polsko, které je přibližně na stejné úrovni jako Česká republika) a Německo.

Za každou zemi existuje jedna odpovědná osoba – country manager. Za Rumunsko je to právě Brînduşa Maskova. Původem je z Rumunska, ale v České republice žije již 15 let.

Zajímá vás, jaký má naše kolegyně Brînduşa Maskova názor na Česko? „I když je to malá země, Česká republika je velmi rozvinutá, má velmi dobře rozvinutou ekonomiku. Existují možnosti pro jakékoli zahájení podnikání – dokonce i pro zahraniční subjekty, které zde chtějí podnikat. Jedinou překážkou pro cizince je jazyk, který je poměrně obtížný – není to snadný jazyk, protože je slovanským jazykem, ale není nemožné se jej naučit,“ popisuje zvláštnosti českého trhu naše kolegyně.

Na závěr jen dodáme, že jsme se rozhodli rozšířit své produktové portfolio a sortiment. Chceme také pokračovat v investování a expanzi na mezinárodní úrovni v dalších zemích. V letošním roce plánujeme zahájení prodeje ve třech dalších evropských zemích – ve Francii, Belgii a Nizozemsku. Letos očekáváme růst téměř o 50%.

Mohlo by tě zajímat