Jak začít affiliate marketingem vydělávat online?

V předchozím článku jsme vám představili náš affiliate program e-shopu Brasty.cz. V článku jste se dozvěděli, jaké jsou u nás stanoveny provize, jaké portfolio můžete propagaovat, jaké jsou podmínky programu a dozvěděli jste se také něco o tom, jak provizní systém funguje. Pokud ale s affiliate marketingem teprve začínáte, tak se možná ptáte, jak začít co nejlépe? A proto jsme pro všechny začínající zájemce o affiliate marketing připravili tento seriál, ve kterém vám ukážeme, jak můžete pomocí provizního systému vydělávat peníze online. Online práce je snem mnoha lidí. Naučíme vás, jak si vytvořit pasivní přijem (tak úplně pasivní není, ale je tak často označován, viz níže) a jak si k výplatě přivydělat každý měsíc hezkou sumu peněz navíc.

Affiliate marketing = pasivní příjem?

Hned na začátku si objasníme jeden pojem. Tím pojmem je tolik oblíbený výraz pasivní příjem, který je často spojovám právě s affiliate marketingem. Pod pojmem pasivní přijem si hodně lidí představuje web, na který nemusí nijak sáhnout, který funguje prakticky sám a vydělává každý měsíc balík peněz. Je to ale většinou iluze, kterou lidé získají po přečtení rozhovoru s úspěšnými affiláky, kteří již mají zajeté projekty, jež jim vydělávají stovky tisíc měsíčně. Pasivní příjem to není, neboť o web nebo aplikaci se stále musí starat. Nicméně, ta starost o projekt může spočívat v občasném doplnění článků na blog, kontrole komentářů, doplnění recenze apod. Takže to může být práce na pár hodin týdně, která vám ale ve výsledku na konci měsíce vydělá opravdu i několik tisíc korun. Zajetý projekt vám dokonce bude vydělávat peníze, i když na něj třeba měsíc nesáhnete. Odtud tedy pochází onen legendární výraz pasivní přijem.

Jak affiliate marketing funguje?

Jak affiliate marketing funguje? V předchozím článku jsme si to lehce vysvětlili. Dnes to rozvdeme ještě trochu podrobněji. E-shop brasty.cz prodává parfémy, hodinky, kosmetiku a šperky. Na e-shopu najdete tisíce produktů. Pokud se zaregistrujete do affiliate programu, tak si v tomto programu můžete vygenerovat unikátní URL adresu na konkrétní produkt, na kategorii produktů a nebo na homepage e-shopu. Tuto URL můžete umístit k sobě na blog, poslat kamarádům, vložit do komentáře na Facebooku a nebo na Instagramu. Pokud někdo na tuto URL klikne a nakoupí na našem e-shopu, tak z tohoto nákupu získáte provizi. Takže pokud dotyčný nakoupí třeba šperky za 2000Kč, tak máte z objednávky provizi 9%, což je 180Kč. Takže 180Kč za jedno kliknutí. To celkem jde, ne? Pokud takových objednávek získáte za měsíc třeba 20, tak máte na konci měsíce 3600Kč k výplatě. Pokud budete dobří a získáte objednávek třeba 100, tak budete mít na konci měsíce třeba 18.000Kč. To už je docela zajímavé, co říkáte?

Takže ve zkratce lze říci, že affiliate marketing znamená, že propagujete produkty jiných společností a pokud si někdo produkty zakoupí, máte z prodeje provizi. Při spolupráci s danou společností tedy plníte jakousi funkci zprostředkovatele prodeje pro danou společnost. Pomůžete zrealizovat prodej zboží, a firma vás za to následně provizí.

Víte, co je na affiliate marketingu nejlepší? Můžete jej provozovat prakticky v neomezeném měřítku. Klasický prodejce je omezený velikostí skladu a sortimentem. Vy ale žádný sklad nepotřebujete. Můžete mít web zaměřený na propagaci šperků a pak další web zaměřený na parfémy. A pokud víte něco o rybách, tak zase rozjedete další web zaměřený třeba na propagaci rybářských potřeb.

Začínáme s affiliate marketingem

Pokud jste dočetli až sem, tak vás zřejmě affiliate marketing zaujal. Chcete začít? Potom vyzkoušejte následující postup. Je to prakticky první díl seriálu o affiliate marketingu, který jsme pro vás připravili. Nikam nespěchejte a dejte si se vším hezky načas. Pokud budete precizní na samém začátku, tak se pak v budoucnu nesetkáte s chybami, které musí řešit ostatní nepozorní affiláci.

1. vyberte si platformu, na níž budete provozovat affiliate marketing

Jak už jsme zmínili na začátku, affiliate marketing můžete provozovat prakticky na jakékoliv platformě. Můžete založit skupinu na Facebooku a propagovat v ní konkrétní produkty, můžete mít zajímavý profil na Instagramu a nebo můžete spustit blog, na kterém budete psát recenze o produktech. Další velmi oblíbenou platformou je YouTube. YouTube je na start zřejmě nejjednodušší a videa si na této platformě získají velmi rychle své publikum.

Spustit blog také není nic složitého. Dnes existuje nespočet služeb, které jsou zdarma a které vám umožní prakticky okamžitě začít blogovat. Na spuštění blogu najdete na internetu mnoho a mnoho návodů. My vám s blogem také pomůžeme a v dalších dílech se na blog podíváme mnohem podrobněji.

Blogovací služby zdarma

Blog můžete spustit buď pomocí redakčního systému na vlastní doméně a nebo můžete využít nejrůznější služby, které jsou zpravidla zdarma. Níže najdete seznam těchto nejznámějších blogovacích služeb.

2. vyberte si zaměření blogu nebo YouTube kanálu

To je asi ten nejdůležitější krok. Můžete spustit YouTube kanál zaměřený na recenze parfémů, recenze hodinek, recenze kosmetiky a nebo obecný YouTube kanál, kde budete publikovat vaše vlogy, do kterých zakomponujete propagaci produktů. Úplně stejně pak postupujete u blogu a jeho zaměření. Může to být blog zaměřený na recenze a nebo opět obecný blog o módě.

Důležitý je také název kanálu nebo doména u blogu. Název by měl být vždy snadno zapamatovatelný a měl by být navržen tak, aby šel lehce vyslovit a aby i jazykově málo vybavený jedinec věděl, jak jej napsat.

Při spouštění vlastního kanálu nebo blogu je dobré si udělat hned na začátku analýzu konkurence. Budete tak mít jasno v tom, zda-li má smysl vůbec spouštět daný blog či kanál. Blogů je dnes nespočet. Bloguje snad každá dívka, která umí s počítačem. Proto se musíte odlišit. Musíte nabídnout čtenářům něco víc. Zapřemýšlejte nad tím, co byste jim mohli nabídnout. Jste v něčem dobří? Baví vás svět módy? Sportujete? Sledujete dění ve fashion? Zkuste vymyslet něco, co jiní nemají. Zkuste svým čtenářům nebo divákům nabídnout návody na domácí pleťové masky, spusťte blog, který bude zaměřený na sportovce a nebo se věnujte detailním recenzím vůní.

Nám se jeví jako ideální mít úzké, předem definované zaměření blogu nebo YouTube kanálu. Pomůže vám to získat publikum a také se budete nejspíš mnohem lépe zobrazovat ve vyhledávačích, než kdybyste blogovali o všem, co vás napadne. Lidé budou vědět, co mohou na vašem blogu najít a nebo jaká videa najdou na vašem YouTube kanálu. Pište a natáčejte videa pravidelně. Mnoho affiláků skončí na tom, že přestanou tvořit nový obsah. Odradí je prvotní nezdar. I proto byste si měli vybrat téma, které je vám blízké – bude vás pak bavit tvořit o bsah i když ze začátku nebudete mít tak velké publikum.

3. vytvořte první obsah

Máte tedy spuštěný blog a nebo kanál na YouTube ale nemáte ještě žádný obsah. Pokud chcete být v affiliate marketingu úspěšnít, budete muset na svém blogu nebo YouTube kanálu zveřejňovat vysoce kvalitní obsah. Obsah musí být tvořen tak, aby do něj odkazy na produkty přirozeně zapadly. Není nic horšího, než ledabyle vytvořený obsah za cílem získat proklik na produkt. Takový obsah si nezamilují ani čtenáři, ani roboti vyhledávačů. Pokud ale bude obsah opravdu přínosný, tak vězte, že si publikum najde.

Typy na obsah

Můžete psát recenze produktů, které si opravdu reálně zakoupíte a které skutečně používáte. Takové recenze mají pro čtenáře největší přínos. Na YouTube můžete spustit kanál s návody na obsluhu hodinek, s recenzemi parfémů, s recenzemi kosmetiky a nebo kanál o módě.

Možná namítnete, že nemáte dost peněz na nákup nových produktů. Začít ale můžete klidně i s těmi, které máte již doma. A nebo využijte nabídky odstřiků a nakupujte vzorky parfémů. Ty stojí pár korun a lze s nimi snadno spustit úžasný blog nebo YouTube kanál. Pokud si zakoupíte např. 5 vzorků vůní, tak už máte obsah na 5 příspěvků nebo 5 videí. Doslova za pár stovek.

Poproste své kamarády, zda-li by vám produkty k recenze nemohli půjčit. Pokud sportujete, tak máte jistě spoustu známých, kteří vlastní např. sportovní hodinky. Pokud milujete párty, tak máte zase kamarádky, které používají různou kosmetiku a krášlí se značkovými šperky. Zamyslete se, kde všude lze získat produkty k recenzím a uvidíte, že možností je dost.

4. zaregistrujte se do affiliate programu

Náš affiliate program najdete v síti CJ.COM. Je to celosvětová síť s úžasnými nástroji a skvělou podporou. V síti najdete přehledné statistiky a snadno si zde vygenerujete odkazy na produkty.

Takže pokud již máte platformu, na které chcete publikovat své příspěvky, tak se můžete pustit do registrace. Registraci můžete provést na www.vivnetworks.com. Podrobný návod na registraci pak najdete v tomto PDF.

5. získejte publikum pro váš první affiliate projekt

Po spuštění blogu nebo YouTube kanálu a vytvoření prvního kvalitního obsahu byste se měli zaměřit na získání publika. Čím více návštěvníků přijde na vaše stránky a nebo zhlédne vaše video, tím větší máte šanci, že se prokliknou na produkty v e-shopu a udělají objednávku. Jak ale publikum sehnat? Níže vám popíšeme základní způsoby shánění publika.

Placená návštěvnost

Prvním způsobem je placená návštěvnost. Tou se rozumí nejrůznější PPC reklamy. PPC reklamy nabízejí systémy jako Sklik, Google Ads, Facebook, Instagram apod. Placené kampaně logicky stojí peníze ale zase vám prakticky okamžitě naženou publikum na vaši stránku nebo kanál. To ovšem pochopitelně stojí peníze, takže nemusí jít o vhodný krok pro začátečníky v affiliate marketingu.

SEO, nebo-li optimalizace pro vyhledávače

Mnohem výhodnější je způsobe, kterému se říká SEO, nebo-li optimalizace pro vyhledávače. O tomto způsobu se víc rozepíšeme v dalších článcích. Ve zkratce lze napsat, že je to způsob, kdy na daná klíčová slova váš web vyjíždí na předních pozicích a na vás je, abyste na tyto pozice web dostali. Je to pracnější, zdlouhavější ale ve výsledků praktičtější, než-li placené kampaně. U PPC kampaní vám dojde kredit, zdraží se prokliky a nebo zkrátka nebudete mít finance na kampaně a přijdete o návštěvnost. Kdežto SEO vám zajistí pravidelný přísun návštěvnosti na váš projekt.

Důležité je, abyste používali v textu co nejvíc relevantních klíčových slov. Ideální stav je ten, kdy si na začátku vytvoříte určitou analýzu klíčových slov. Na váš projekt pak také musí cílit kvalitní zpětné odkazy – mohou na vás odkazovat přátelé ze svých blogů, dodavatelské firmy, partneři apod. Nebojte se poprosit je o zpětný odkaz.

E-maily

E-mail marketing je v poslední době velmi rozšířenou variantou oslovování potenciálních zájemců o produkt. Nejprve je třeba vybudovat databázi kontaktů (samozřejmě tak, abyste neporušili zákon) a pak tuto databázi kontaktů pravidelně oslovujete e-maily. E-maily by neměly být nijak dotěrné. Naopak, snažte se, aby byl jejich obsah maximálně zajímavý a pro čtenáře přínosný. Můžete je například informovat o novém obsahu na vašem YouTube kanálu, o novém článku v magazínu apod. O budování e-mailové databáze a o samotném e-mail marketingu si povíme víc v dalších článcích.

6. získejte prokliky na odkazy ve článcích

Máte tedy platformu pro zveřejňování článků, víte už obor, ve kterém se chcete pohybovat a máte už také první články a recenze. Nyní do článků musíte zakomponovat odkazy na produkty tak, abyste přiměli čtenáře k prokliku a následnému provedení objednávky. Ovšem pouhé vložení odkazu do článku vám nezaručuje, že na něj lidé kliknou a nebo že uskuteční objednávku.

Co ovlivní čtenáře v rozhodování, zda-li na odkaz klikne nebo ne? Jedním z rozhodovacích faktorů je určitě umístění odkazu. Pokud se odkaz nachází například na samém konci stránky, kam lidé málokdy dočtou, tak mnoho prokliků nečekejte. Přílišné zaspamování textu odkazy je ale také na škodu. Text pak nepůsobí věrohodně a čtenáře spíš odrazuje od další akce. Musíte najít rovnováhu mezi obsahem a odkazy.

Odkazy zapracujte do textu přirozeně tak, aby byly jeho součástí. Neměli byste odkazem začínat první větu ale měli byste text více rozvést a až po chvíli z textu odkazovat například zmínkou konkrétního produktu, ze kterého pak vedete odkaz. Opět si o této tématice napíšeme víc v dalších článcích.

7. přeměňte kliknutí v prodeje

Affiliate marketing se skládá ze tří kroků, které ve výsledku vedou k úspěchu. Ani jeden z těchto kroků nelze vynechat.

  • Prvním krokem je získání trafficu, tedy návštěvnosti na vaše stránky, blog nebo YouTube kanál. Popis získání publika jsme si uvedli výše a ještě jej podrobněji rozebereme v dalších článcích.
  • Druhým krokem je přimět návštěvníky k prokliku na stránku s produktem. Tento krok máte pod kontrolou díky tomu, že obsah blogu nebo webu sami spravujete. Je jen na vás, jak s publikem pracujete. Zkoušejte různé strategie a nebojte se experimentovat. Důležité je vytrvat a stále budovat nový a nový obsah.
  • Třetím krokem je pak zakoupení daného produktu návštěvníkem vašich stránek. Tuto část již tolik ovlivnit nemůžete – můžete návštěvníka maximálně navnadit a přesvědčit recenzí. Na e-shopu, tedy na nás, pak je, aby byl produkt dostatečně atraktivní a především aby byl skladem. A věřte, že my v Brasty.cz děláme maximum proto, aby si zákazník produkt objednal a aby byl s produktem spokojený – zákazník je u nás vždy na prvním místě.

Věříme, že vám bude tento úvodní článek přínosem ve vaší cestě k úspěšnému affiliate projektu. Spojte se s námi a propagujte naše produkty. Díky našim zkušenostem a úspěchům bude váš postup mnohem rychlejší. Zaregistrovat se můžete do programu zde.