O tom, zda budete mít v životě štěstí či neštěstí rozhodují často jen vteřiny a nepatrné maličkosti. Nejinak je tomu i u přijímacího pohovoru. Kolik času máte na to, abyste přesvědčili a jaké detaily Vám mohou zmařit šanci na úspěch?
První dojem v minutě a půl
Předpokládejme, že odpovědi na všechny typické pohovorové otázky jako „Kde se vidíte za pět let?“ nebo „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“ už znáte. Tato přípravná fáze je jistě nezbytná, ale věděli jste, že průzkum mezi HR manažery uvádí, že o přijetí uchazeče ve většině případů rozhoduje prvních 90 sekund? Tedy pár chvilek, které předchází všem otázkám tohoto typu. 78% dotazovaných pracovníků HR také potvrzuje, že o konečném výběru rozhoduje osobnost žadatele. Ve skutečnosti se tedy zdá, že udělat dobrý první dojem svou osobností, je to, oč tu běží.
Vnější vzhled
Je třeba si uvědomit, že jedním z určujících předpokladů pro úspěch u přijímacího řízení je sebevědomé vystupování a atraktivní vzhled. Samozřejmě nedostanete práci jen díky tomu, že vypadáte dobře. Atraktivitou je zde myšlen přátelský výraz, úsměv, seriózní a upravený vzhled. Naopak nejistý hlas, neupravený zevnějšek a nevhodné oblečení má neuvěřitelnou moc přitáhnout negativní pozornost a tím zaručeně pokazit první dojem.
Kdo dřív přijde…
Dalším základním předpokladem pro uchazeče je samozřejmě dochvilnost. Zpoždění je třeba se vyhnout za každou cenu. Mnoho lidí má ale sklon chodit mnohem dřív, aby dostali pod kontrolu své nervy. Mezi personálními manažery je i toto vnímáno jako známka nejistoty, která by vám mohla zhoršit výchozí podmínky. A navíc, když přijdete o půl hodiny dřív, čím se rozptýlíte?
Zlozvyky odhalí nervozitu
Nervózním pokuřováním před vstupní halou? Neustálými pohledy do zrcátka a uhlazováním svého zevnějšku? Podobné chování naznačuje obavy, nepřipravenost nebo dokonce strach. Každý, kdo bude „přistižen“ při takovémto „prohřešku“ bezpochyby promarní svou jedinečnou příležitost na dobrý první dojem.
O náhody není nouze
Přesvědčit v první minutě a půl zní opravdu tvrdě. Znamená to totiž, že je třeba něčím zaujmout už při úvodním small talku. Využít první chvilky k navození uvolněné nálady nějakou historkou, společným tématem nebo jinou podobností. Někdy se objeví nečekaná shoda, která pohovor enormně zpříjemní oběma stranám. Není třeba se tohoto malého experimentu obávat, ale samozřejmě se to musí hodit, nesmí to vypadat vtíravě nebo přesáhnout hranice důvěryhodnosti.
Netrpělivost a ztráta pozornosti
Až se po hladkém seznámení v příjemné atmosféře přesunete do zasedací místnosti, dojde na krátké představení firmy, nabízených produktů a služeb. Teď je opravdu důležité zůstat soustředěný a zaujatý, navázat s osobou, která mluví oční kontakt, přikývnout na znamení, že dáváte pozor. Největší chybou, kterou byste za zlomek vteřiny zhatili celý pohovor, by bylo vyjádření nezájmu a netrpělivosti, třeba pohledem na hodinky.
Řeč těla
A v neposlední řadě je třeba se vyhnout „defenzivních“ gest jako je vyhýbání se očnímu kontaktu nebo překřížení paží – taková a mnohá další snižují vaše šance protože zanechávají nepřátelský někdy až nepoctivý dojem. Vyškolení personalisté stejně tak odhalí vaše robotické opakování předem doslovně naučených odpovědí. Všechny tyto interpretace by mohly výrazně snížit vaše šance na pracovní příležitost.
Vlastní otázky
„Máte nějaké otázky z vaší strany?“ může působit spíše řečnicky, než jako opravdová výzva. Nenechte se mýlit. Ve skutečnosti se nejedná o dobrovolnou možnost, ale kontrolu vašeho skutečného zájmu. Údajně neexistují žádné hloupé otázky – ale v přijímacím rozhovoru to tak úplně neplatí. Neměli byste se ptát na věci, které již byly v rozhovoru řečeny nebo vyjasněny, nebo na které si můžete odpovědi vyhledat sami. Neshazujte se ani otázkami ohledně délky dovolené, využívání speciálních benefitů nebo dokonce zvýšení platu.
Mohlo by tě zajímat
- Hledáš práci v Olomouci? Podívej se na naši nabídku práce.
- Sleduj nás na Facebooku.
- Sleduj nás na Instagramu.
- Pořiď si parfémy a hodinky v našem e-shopu.