Jak na pozitivní motivaci?

Jak na pozitivní motivaci?

Ruku na srdce: termín uzávěrky nebo odevzdání práce občas propásne každý. Není se co divit. V zaměstnání se nové úkoly, deadliny, schůzky a plány plnění hromadí před očima a druhá vlna povinností čeká doma. Kdo by si to všechno pamatoval a zorganizoval tak, aby byl všude včas a vše ve lhůtě vykonal? Otázkou je, jaký způsob řešení si zvolíte, když taková situace nastane. Nabízí se minimálně dvě: ihned se pustíte do práce, abyste prodlevu zkrátili na nejmenší možnou nebo na úkol rezignujete ještě intenzivněji a pohřbíte veškerou motivaci v propadlišti nechuti. Pokud volíte první typ, není třeba číst dál, jste prostě báječní a můžete na sebe být pyšní. My ostatní na to budeme muset jít od lesa a vykopat tajemství životní motivace až ze samého dna.    

Dřív než se dostaví prokrastinace

Nejprve bychom se měli začít ptát, co je důvodem k nedodržení termínu? Že se to nedalo stihnout?Kontrolní otázka: co právě teď děláte? Brouzdáte po netu? V pracovní době? A hledáte něco konkretního nebo jen využíváte každou chvilku pro rozptýlení od práce a vděčně přijímáte každičkou příležitost k popovídání s kolegy, jen abyste nemuseli dodělávat ty příšerně nudné výkazy? Když každý úkol představuje téměř nepřekonatelnou překážku a nejraději aplikujete filozofii „zítra je taky den“, není se co divit, že jste deadline nestihli. To ale není ten největší problém, který by vás měl trápit. Skutečný problém je, že máte slušně našlápnuto do fáze prokrastinace. 

Smysluplná vnitřní motivace 

Žádné obavy, není nutné se hned objednávat do psychologické poradny a podstupovat nákladné terapie. K vysvobození z proklatého kruhu nedostatečné motivace stačí někdy jen opravdu málo. A to není jediná dobrá zpráva. Tou další je ta, že podle analýz musí být smysluplná, dlouhodobá vnitřní i vnější motivace nastartována výhradně pozitivním činitelem. Aplikace různých trestů,  metod cukru a biče nebo výhrůžek patří do minulosti. Speciálně u studentů bylo jasně prokázáno, že negativní přístup, který způsobil strach nebo obavy, měl za následek pouze to, že se motivace k učení naopak ještě zmenšila. Proto ať už volíte jakýkoliv motivační nástroj, měl by pro vás být tou nejpříjemnější výzvou. Takže jak na pozitivní motivaci? 

Reorganizace času i stolu 

Není ten monitor oblepený papírky, kopce papírů a škrtance v kalendáři trochu chaos? Neztrácíte tak trochu kontrolu nad tím, co se má kdy odevzdávat a kde máte co předávat? Popřemýšlejte o svém organizačním konceptu. Mohl by vám pomoci jednoduchý online kalendář, to-do aplikace nebo jiný přehledný způsob plánování práce. Nikdy nepodceňujte ani úplně banální seznam úkolů, který si vytvoříte každý den ráno i s časovými údaji. Uvidíte, jak vás odškrtávání začne bavit a naopak, jak moc vás bude trápit, když na konci dne odškrtáno nebude. Zpočátku vám to může připadat trochu divné, ale když je motivace na bodu mrazu, nemáte přeci co ztratit, nebo ano?

Systém odměn 

Pokud pro vás není dostatečnou odměnou úlevný pocit z dobře odvedené práce, odškrtnutí úkolu a osvobození v podobě čistého stolu, může pro vás být velice dobrým nástrojem pozitivní motivace vlastní funkční systém odměn. To znamená, že po dokončení nepříjemného nebo obtížného úkolu je čas na speciální odměnu: odejít dřív z práce a nespěchat domů, zajít do obchodu a koupit si oblíbené květiny, láhev dobrého vína, vysněný parfém, knihu nebo drobný šperk. Tento systém bude fungovat ale jen tehdy, když budete disciplinovaní a budete se odměňovat výhradně za zásluhy. 

Naložte si jen to, co unesete 

Může to být celkem klišé, ale váš pracovní den má skutečně jen 8 hodin. Nepracujte pro každého, nesouhlaste s každým termínem, neberte na sebe každou práci, která se namane. Nakládejte si rozumně, protože pokud to neuděláte, závazky nedodržíte a brzy ve vašem okolí ztratíte i důvěryhodnost. Jasně definujte reálné množství práce, které jste schopni dokončit v určitém časovém úseku a mějte soudnost nad tím, co jste schopni nejen ve své práci, ale i v životě zvládnout. 

Emoce na uzdě 

Máte své emoce pod kontrolou? Nechuť a nesoustředěnost plynou v některých případech i z emočního rozpoložení a osobní nepohody. Ta může být způsobena averzí vůči některým kolegům, rodinnými, zdravotními nebo vztahovými problémy. Často se jedná o kombinaci různých faktorů. U citlivějších osob se tato frustrace zákonitě promítá napříč všemi oblastmi života. Bohužel, profesionalitu je nutné zachovat za všech okolností. Šéfa totiž důvod, proč je motivace zaměstnanců nedostatečná, prostě nezajímá, chce vidět jen výsledky, ostatně za to ho i platí, že? A vám tedy nezbývá nic jiného, než najít způsob, jak dát osobní věci do pozadí. 

Vědět, kdy se vzdát

Smutné ale pravdivé – jsou dny, kdy nefunguje vůbec, ale vůbec nic. Každá činnost je čisté mučení a i když se snažíte sebevíc, práce nikam nevede. Pokud není takový den každý druhý, dopřejte si jednoduše přestávku, skončete v kanceláři dřív, běžte se prospat, projít nebo sejít s přáteli a nečerpat nové síly do dalších dní, vždyť život je mnohem víc než jen pouhé plnění úkolů. A zítra může vypadat vše úplně jinak!

Mohlo by tě zajímat